El futuro posthumano se acerca más. La revista del domingo del New York Times dedicó su tema de portada a la clase 506 del jardín de niños de la Manhattan School for Children, escuela pública del Upper West Side. En este inocente lugar se está realizando un gran experimento social. Ver cómo se pueden adaptar niños cyborgs a un ambiente escolar y viceversa.
Thomas Ellenson no puede caminar ya que sufre cierta parálisis, y debe moverse en una silla de ruedas adaptada también como mesabancos/pupitre. Y es un moño adorable e inteligente, solo que tiene ciertas discapacidades.
"When Thomas Ellenson began kindergarten last fall, the New York City school system had more than 1,000 classes that met the definition of inclusion to some degree. But the impaired children in those classes struggled with more manageable problems like learning disabilities and speech impairments. Thomas fell at the serious end of the disability spectrum -- he could not speak or walk or sit unassisted or feed himself. By that distinction alone, Thomas's disabilities made his classroom a first. ''There is nothing else like this in the city,'' Linda Wernikoff, the deputy superintendent for special-education initiatives, who helped create the program, told me. ''This is a step beyond for us.''
Un vistazo a la escuela del futuro, una escuela que le dé la bienvenida a todos.
lunes, septiembre 13, 2004
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