Comenta El País: "A pocas horas de que salga a la venta el séptimo libro de la saga de Harry Potter ya hay fans ansiosos que hacen cola y pasan la noche ante algunas de las tiendas, que venderán ejemplares de la última aventura del personaje de J.K. Rowling, para poder despejar cuanto antes la incógnita de si el mago muere o no al final del libro. Antes de su salida al mercado, Harry Potter and the deathly Hallows ya es un éxito de ventas, sólo por Internet ya se han reservado seis millones de ejemplares."
¿Porqué esta historia ha hechizado al mundo? ¿Qué tiene Harry Potter que emociona tanto? No es solo una historia de fantasia cualquiera, como Narnia o El Señor de los Anillos, porque aquí el personaje central es un niño, y un niño especial. ¿Y quién no quisiera ser un niño especial? Pero más allá de eso hay un mensaje muy poderoso que vibra en un mundo aparentemente en caos (el primer libro apareció hace 10 años en Inglaterra): que el amor todo lo vence. Lev Grossman explica bien lo anterior en un artículo en Time que realiza una brillante exegesis del mensaje potteriano. El encuentra una ausencia en la saga de Potter, una presencia que se observa en la obra a C.S. Lewis y Tolkien: Dios. Copio de Grossman:
"... Rowling's work is so familiar that we've forgotten how radical it really is. Look at her literary forebears. In The Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien fused his ardent Catholicism with a deep, nostalgic love for the unspoiled English landscape. C.S. Lewis was a devout Anglican whose Chronicles of Narnia forms an extended argument for Christian faith. Now look at Rowling's books. What's missing? If you want to know who dies in Harry Potter, the answer is easy: God.
Harry Potter lives in a world free of any religion or spirituality of any kind. He lives surrounded by ghosts but has no one to pray to, even if he were so inclined, which he isn't. Rowling has more in common with celebrity atheists like Christopher Hitchens than she has with Tolkien and Lewis.
What does Harry have instead of God? Rowling's answer, at once glib and profound, is that Harry's power comes from love. This charming notion represents a cultural sea change. In the new millennium, magic comes not from God or nature or anything grander or more mystical than a mere human emotion. In choosing Rowling as the reigning dreamer of our era, we have chosen a writer who dreams of a secular, bureaucratized, all-too-human sorcery, in which psychology and technology have superseded the sacred.
When the end comes, where will it leave Harry? He'll face tougher choices than his fantasy ancestors did. Frodo was last seen skipping town with the elves. Lewis sent the Pevensie kids to the paradise of Aslan's Land. It's unlikely that such a comfortable retirement awaits Harry in the Deathly Hallows."
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